Thursday 17 March 2016

SEJARAH PILIHAN RAYA

-        - Pada 27 Julai 1955,Pilihan Raya Persekutuan telah diadakan. Antara parti yg mengambil bahagian :-
-          
           -  Parti PERIKATAN yg terdiri daripada UMNO,MCA dan MIC.PERIKATAN bertanding di kesemua 52kerusi,seorang bagi tiap2 kawasan pilihan raya

o   Parti Negara pimpinan Datuk Onn mengemukakan 33 org calon

-       -  Pas dengan 11 orang calon

o   Parti2 lain iaitu Parti Buruh,Parti kemajuan Perak (kemudian menjadi Parti Kemajuan Rakyat),Pertubuhan Kebangsaan Perak dan Pertubuhan Melayu .

-         Pilihan Raya Persekutuan ini telah memulakan satu era baharu dalam perkembangan politik di Malaya. Dalam sistem demokrasi,rakyat ialah penentu dalam pembentukan kerajaan melalui pilihan raya yg diadakan 5 tahun sekali.

-         Pilihan raya umum diadakan untuk memilih wakil2 Parlimen untuk menerajui pemerintahan negara dan memilih wakil2 Dewan Undangan Negeri untuk mengetuai kerajaan negeri.Walaubagaimanapun,YDPA boleh mempercepatkan tarikh pilihan raya daripada tarikh yg sebenar.


-         Sekiranya YDPA membubarkan Parlimen,pilihan raya mesti diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Bagi Sabah dan Sarawak tempohnya lebih panjang iaitu 90 hari memandangkan penduduknya ramai tinggal di kawasan pedalaman


Sumber Rujukan :-

 - Buku rujukan Pengajian Malaysia


 - Perpustakaan Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah

No comments:

Post a Comment