- Proses
penggubalan dan peringkat-peringkat kelulusan undang-undang yg dilalui di
Parlimen boleh difahami melalui rajah di bawah.
-
Parlimen
mempunyai kuasa membuat undang-undang dengan cara Dewan Negara dan Dewan Rakyat
diluluskan sesuatu rang undang-undang serta telah dipersetujui oleh YDPA.
Segala rang undang-undang yang berkaitan dengan kewangan mesti dimulakan dalam
Dewan Rakyat kerana Dewan Rakyat berkuasa dalam hal ehwal kewangan.
-
Setiap
rang undang-undang yg diluluskan oleh sesebuah Majlis Parlimen akan melalui
empat peringkat sebelu diluluskan,iaitu
a) Bacaan Pertama
b) Bacaan kedua
c) Perbincangan Peringkat Jawatankuasa
d) Bacaan ketiga
-
Setelah
undang-undang ini melalui empat peringkat,iaitu di Dewan Rakya,sesuatu rang
undang-undang tersebut akan dikemukakan kepada Dewan Negara. Jika rang
undang-undang itu diluluskan oleh Dewan Negara,rang tersebut akan
dipersembahkan pula kepada Yang di-Pertuan Agong. Rang Undang-undang tersebut
akan menjadi undang-undang atau akta setelah mendapat perkenan daripada Yang
di-Pertuan Agong dan baginda akan menurunkan Cop Mohor Besar.
-
Selepas
itu,rang undang-undang tersebut akan diwartakan sebagai undang-undang dalam
Warta Kerajaan. Sekiranya sesuatu undang-undang itu tidak diperkenankan oleh
Yang di-Pertuan Agong,rang undang-undang tersebut akan dibahaskan semula dalam
Dewan Rakyat dan dikemukakan kepada Yang di-Pertuan Aong buat kali kedua.
Namun,sekiranya Yang di-Pertuan Agong tidak juga memperkenankannya,Perkara 66
Perlembagaan Persekutuan Malaysia memperuntukkan dalam masa 30 hari,rang
undang-undang tersebut akan dianggap sudah diperkenankan oleh baginda.
4) Keistimewaan Parlimen
-
Keabsahan
apa-apa perjalanan dalam mana-mana Majlis Parlimen ataupun dalam mana-mana
jawatankuasa tidak boleh didakwa dalam mana-mana mahkamah. Tidak seorang pun
boleh didakwa bagi apa-apa juga yang diucapkan atau apa-apa undi yang diberikan
oleh ahli Parlimen semasa mengambil bahagian dalam suatu perbahasan atau
pengundian yang berlangsung dalam siding Parlimen.
-
Walau
bagaimanapun,kebebasan ini ada hadnya di mana Akta Perlembagaan 1971 melalui
Akta A30 (pindaan) yang berkuat kuasa mulai 10 mac 1971 menyekat kebebasan
seseorang individu bagi maksud keselamatan dan ketenteraman awam. Dalam hal ini
juga,mana-mana ahli Parlimen yang cuba menimbulkan isu-isu sensitive juga boleh
didakwa di bawah Akta Hasutan 1948 sebagaimana yang dipinda oleh Ordinan
Darurat Nombor 45,1970.
-
Seseorang
itu tidak boleh dibicarakan dalam mana-mana mahkamah berkaitan dengan apa-apa
juga yang diterbitkannya dalam mana-mana Majlis Parlimen.
Sumber Rujukan :-
- Buku rujukan Pengajian Malaysia
- Perpustakaan Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah
No comments:
Post a Comment