Antara penambahbaikan dalam penyampaian perkhidmatan(services delivery) adalah:
a) Pembaikan proses kelulusan sijil kelayakan menduduki atau C.F.O. Hasil
a) Pembaikan proses kelulusan sijil kelayakan menduduki atau C.F.O. Hasil
perundingan antara pegawai perkhidmatan awam dan wakil2 industri swasta,
kini proses tersebut dipermudahkan dengan kewujudan pusat sehenti atau ‘one-
stop centre’ pada peringkat Pihak Berkuasa Tempatan dan pentadbiran negeri.
Pelanggan tidak perlu lagi berulang alik ke pelbagai agensi untuk mendapatkan
pelbagai tandatangan. Proses tersebut juga telah disingkatkan dengan
mengurangkan bilangan agensi teknikal yang terlibat.
kini proses tersebut dipermudahkan dengan kewujudan pusat sehenti atau ‘one-
stop centre’ pada peringkat Pihak Berkuasa Tempatan dan pentadbiran negeri.
Pelanggan tidak perlu lagi berulang alik ke pelbagai agensi untuk mendapatkan
pelbagai tandatangan. Proses tersebut juga telah disingkatkan dengan
mengurangkan bilangan agensi teknikal yang terlibat.
b) Proses permohonan kad pengenalan diri. Pemohon tidak perlu lagi membawa
gambar dan tempoh pengeluaran kad pengenalan telah dipendekkan kepada dua
hingga empat minggu. Kad pengenalan yg dikeluarkan,iaitu Mykad adalah lebih
berkualiti dan mampu menyokong pelbagai penggunaan.Contohnya,
kemudahan membayar bil dan pembaharuan lesen di pejabat pos.
gambar dan tempoh pengeluaran kad pengenalan telah dipendekkan kepada dua
hingga empat minggu. Kad pengenalan yg dikeluarkan,iaitu Mykad adalah lebih
berkualiti dan mampu menyokong pelbagai penggunaan.Contohnya,
kemudahan membayar bil dan pembaharuan lesen di pejabat pos.
c) Proses pengeluaran pasport baharu telah dipendekkan kepada 1 hingga 2
jam sahaja.
jam sahaja.
d) Urusan di pejabat KWSP telah dipercepatkan.
e) Kemudahan kerajaan elektronik atau ‘egovernment’ telah dilaksanakan
dengan meluas.Usaha pemodenan dan pembaikan cara kerja tetap berterusan,
seperti peningkatan penggunaan ICT dan pelaksanaan sistem pengurusan kualiti
menyeluruh atau ‘Total Quality Management’
dengan meluas.Usaha pemodenan dan pembaikan cara kerja tetap berterusan,
seperti peningkatan penggunaan ICT dan pelaksanaan sistem pengurusan kualiti
menyeluruh atau ‘Total Quality Management’
Sumber Rujukan :-
- Buku rujukan Pengajian Malaysia
- Perpustakaan Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah
No comments:
Post a Comment